Protectia eficienta a DPI – efecte pozitive asupra economiei

• asigura creşterea PIB-ului – DPI au efect direct in sectoarele de activitate care reprezinta 39% din PIB in tarile din UE
• stimulează creșterea economică şi a nivelului de trai al fiecărui individ
• asigură un însemnat număr de locuri de muncă – 35% din locurile de munca din UE sunt in domenii care incorporeaza DPI. Totodata, 9% din IMM-urile din Europa detin DPI si, in medie acestea genereaza pe salariat venituri cu 32% mai mari decat cele care nu detin DPI conform studiului OAPI din 2014.
• Creeaza noi ramuri de activitate, ameliorează calitatea vieții și, nu în ultimul rând, reprezintă mijlocul de creare a unei imagini favorabile a statului în fața
comunității internaționale.
• Conduce la creşterea exporturilor şi intrarea pe noi pieţe de desfacere, prin creşterea competitivităţii.
• Promovează investitile străine şi transferul tehnologic între ţările dezvoltate şi cele în curs de dezvoltare

Potrivit constatărilor Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE)

Potrivit constatărilor Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE), drepturile de proprietate intelectuală bine consolidate şi protejate corelează pozitiv cu investiţii străine directe


PROTECTIA EFICIENTA A DPI ASIGURA DEZVOLTAREA SOCIETĂȚILOR COMERCIALE,  INCLUSIV A IMM-URILOR

• Protecţia corespunzătoare a DPI asigura cadrul şi motivaţia necesară pentru a crea şi dezvolta produse şi servicii noi, invenţii şi mărci.
• Incorporarea la nivelul unui produs a proprietăţii intelectuale aduce plus valoare acestuia şi un grad de competitivitate mare pe piaţa naţională sau internaţională.
Practic, menţinerea competitivităţii pe piaţa este direct proporţională cu încorporarea în produse a ultimelor tehnologii, a inovaţiilor, a calităţii şi notorietăţii unei mărci.
• La nivel global IMM-urile ce încorporează în activitatea lor drepturi de proprietate intelectuală au un grad de creştere şi dezvoltare semnificativ mai ridicat decât
celelalte întreprinderi.
• Fără o protecţie corespunzătoare a DPI s-ar crea un dezechilibru între agenţii economici competitivi, respectiv a celor care investesc resurse financiare şi umane în
dezvoltare şi membrii crimei organizate care contrafac sau pirateaza alimentanduse astfel economia subterana, provocand pierderi economice si fiscale pentru statele ce nu asigura o protectie efectiva a DPI
• Incalcarile DPI au impact deosebit asupra IMM-urilor si pot conduce la pierderea pietelor si chiar la faliment intrucat pretul de copiere este intodeanua mai scazut
decat pretul produsului ce incorporeaza DPI
RESPECTAREA DPI ASIGURA PROTECȚIA CONSUMATORILOR
• Protecția DPI asigura protejarea produsului inteligenței umane și, în același timp, garanteaza în beneficiul consumatorilor folosirea
acestui produs.
• În urma unei protecţii efective a DPI consumatorii pot beneficia de produse şi servicii inovative, de calitate ridicată, în aproape orice domeniu de consum, fiind protejaţi impotriva contrafacerii şi a pirateriei. DPI încurajează totodată şi competiţia agenţilor economici de a scoate pe piaţa produse calitative, diversificate astfel încât să acopere cererea acestora.
• O protecţie efectivă a DPI asigura şi sănătatea populaţiei impiedicand intrarea pe piaţă a produselor contrafăcute în diverse industrii cu impact asupra sanatatii cetatenilor (medical, farmaceutic)
• DPI ajuta şi încurajează inovaţia în energie verde, reducerea emisiilor de carbon, inovaţii care conduce la protecţia mediului şi a
vieţii în general.
DPI PROMOVEAZA CREATIVITATEA SI INOVATIA
• DPI contribuie la cercetare si dezvoltare si asigura atragerea de fonduri în domenii diverse ştiinţifice, tehnologice, in opere artistice , in dezvoltarea şi promovarea unui brand sau a unei mărci.
• DPI asigura motivaţia necesară pentru utilizarea în procesul inovativ a tuturor resursele creatoare pentru a genera noi invenţii, opere sau produse.
• DPI asigura şi apăra dezvoltarea culturală a fiecari naţiuni conducând la promovarea acesteia la nivel internaţional.
DPI asigura dezvoltarea economiei
digitale si a pietei unice digitale
• In mai 2015 Comisia UE a adoptat Strategia privind piata unica digitala conectata care sa imbuntateasca accesul consumatorilor si al intreprinderilor la bunuri si servicii online in vederea cresterii economiei digitale a UE
• Comisia Europena considera ca DPI constituie o premisa necesara pentru piata unica digitala si ca este necesara regandirea strategiei de protectie a DPI in raport cu noile posibilitati de incalcare a acestora si urmarirea efectiva in mediul online
• In prezent tot mai multe produse fizice contrafăcute și care încalcă DPI sunt comercializate și vândute pe piețele online, unde autoritățile statelor membre au capacități limitate de a controla vânzările si este necesara implicărea deținătorilor de platforme de piață în toate eforturile pentru asigurarea respectării DPI, inclusiv în ceea ce privește eforturile de eliminare a produselor contrafăcute și de a interzice accesul vânzătorilor pe site-urile lor
Protejarea eficienta a DPI descurajeaza crima organizata si economia subterana
• Contrafacerile și pirateria reprezintă una din formele de criminalitate economică cu cea mai rapidă creștere în România, cât și în celelalte state, reprezentând o
amenințare pentru economie si pentru relațiilor comerciale prin alungarea investitorilor și a noilor investiții
• In prezent UE se confrunta cu un numar mare de incalcari a DPI care provoaca pierderi economice si fiscale si trebuie luate masuri impotriva obtinerii de resurse
financiare din incalcarea DPI de crima organizata si reducerea acestui flagel pe cat posibil
• Potrivit studiilor de impact globat publicate pe site-ul Camerei Internaţionale de Comerţ contrafacerile și pirateria au afectat toate sectoarele economiei statelor
indiferent de poziția lor geografică, iar valoarea economică globală a produselor contrafăcute sau piratate s-a ridicat la o medie de aproximativ 650 miliarde $ pe an
in anii 2012-2014.
• Pentru anul 2015 s-a estimat că valoarea maximă a impactului produselor contrafăcute sau piratate la nivel global s-ar ridica la 1.77 trilion $. –
OECD REPORT
Global Impact Study
• Totodata potrivit aceluiasi raport exista şi un impact social de risc al locurilor de muncă, risc care la nivel internaţional s-ar putea ridica la 2.5 milioane de locuri de
muncă.
Contrafacerea si pirateria au impact negativ direct asupra statului
• Contrafacerea si pirateria au ca efect pierderea a importante sume de bani reprezentând taxe neîncasate de stat și de asemenea costuri ridicate pentru protejarea drepturilor de proprietate intelectuală
• Statele cunoscute ca având un grad ridicat al nivelului contrafacerilor, vor fi evitate de către investitorii titulari de drepturi de proprietate intelectuală și industrială, în sensul că aceștia din urmă nu vor efectua investiții în producerea și promovarea propriilor produse.
• Aceste state vor fi afectate prin reducerea numărului locurilor de muncă, a nivelului de trai precum și a nivelului general de dezvoltare.
Adesea rețelele de comercializare a bunurilor contrafăcute sunt însoțite de acte de corupție sau alte infracțiuni specifice crimei organizate. Toate aceste efecte
negative vor avea ca rezultat și
creșterea cheltuielilor cu forțele de poliție, instanțe de judecată, penitenciare, autorități vamale, etc.
• Protectia necoprespunzatoare a DPI conduce la regres economic si tehnologic, competitivitate scazuta si diminueaza exporturile
• Totodată, cei care sunt afectați în final, respectiv
cetatenii beneficiari ai bunurilor contrafăcute vor suporta propriile costuri sau, în cel mai rău caz, vor risca
vătămarea sănătății și integrității corporale, sau chiar viața, având în vedere faptul că sunt contrafăcute și produsele folosite în domeniul farmaceutic, medical, aviație sau în celelalte tipuri de transporur

Perspective si masuri :

Rezolutia Parlamentului European din 09.06.2015 – Planul de actiune al UE. Masuri propuse:

implicarea tuturor actorilor din lantul de furnizare online si offline. Activitati de consultare a partilor interesate
eliminarea de pe piata a produselor contrafacute si de a interzice accesul la site-uri prin metode nejudiciare inclusiv eliminarea platformelor cyberlocker . Crearea unui sistem performant si eficient pe termen lung pentru sistemul de semnalare si retragere a URL
Dezvoltarea si eficientizarea autoreglementarii. Implementarea de acorduri sectoriale si a unor ghiduri de bune practici. Elaborarea unui ghid de practici pentru achizitiile autoritatilor publice de la toate nivelurile in vederea evitarii produselor contrafacute
Intensificarea schimbului de informatii si o mai mare transparenta. Supravegherea mai stricta a pietei, gestionarea riscurilor si intensificarea schimbului de informatii intre autoritatile vamale si judiciare. Imbunatatirea cooperarii internationale in domeniul vamal si Implementarea planului vamal de actiune al UE
Sensibilizarea si informarea consumatorilor asupra consecintelor incalcarii DPI. Educarea consumatorilor pentru a detecta ofertele frauduloase.Campanii coordonate la nivel european
Dezvoltarea de noi modele de afaceri, in special adaptate la internet care sa conduca la crearea unei piete unice digitale europene. Atentia indreptata asupra IMM-urilor , prin imbunatatirea accesului acestora la justitie si diminuarea costurilor procedurilor de protectie a DPI precum si Identificarea si implementarea unor sisteme de finantare a IMM-urilor pentru DPI
• Dezvoltarea de servicii de mediere si a altor sisteme de solutionare alternativa a litigiilor in domeniul DPI
• Continuarea demersurilor prin Observatorul European al incalcarii DPI si promovarea de campanii digitale. Implementarea unor sisteme de detectare precise si cu efect rapid
Imbunatatirea cadrului legislativ si reformarea directivei privind asigurarea DPI COM(2010)0779 pentru a corspunde comertului actual online. Adaptarea cadrului legislativ al UE si al tarilor membre la mediul internetului
• Necesitatea unei noi strategii a DPI care sa reflecte dezvoltarea erei digitale
Introducerea la nivelul UE a unui drept de “ramburasare” pentru bunurile contrafacute cumoparate in necunostiinta de cauza
Urmarirea finantarii ilicite si confiscarea sumelor nelegal obtinute , pe principiul follow the money

PROPUNERI DE MĂSURI DE PREVENIRE:
instruirea populației in special a populatiei tinere care acceseaza uzual comertul pe internet cu privire la necesitatea și beneficiile respectării DPI ;
cursuri informative în şcoli, licee, medii universitare şi post-universitare, cursuri de perfecţionare organizate de către instituţiile cu responsabilități în domeniu sau de ONG-uri;
promovarea în media a creațiilor intelectuale și a necesității respectării acestora;
încurajarea creativității prin cointeresare și recompensare precum și promovarea și finanțarea cu fonduri de stat sau comunitare a invenţiilor premiate la târguri şi expoziţii interne şi internaţionale;
crearea şi dezvoltarea infrastructurii naționale în domeniul proprietății intelectuale și micsorarea costurilor privind dobândirea dreptului de proprietate;
creşterea bugetelor unităţilor de cercetare-dezvoltare și stimularea prin salarizare corespunzătoare a specialiștilor care isi desfășoară activitatea în aceste unităţi;
asigurarea transferului de tehnologii de la unităţile de cercetare-dezvoltare către mediul economic și stimularea investiţiilor private în cercetare prin accesul la credite performante și finanțare
protejarea locurilor de muncă, facilitati fiscale in materia impozitarii pe profit sau pe venit;
eficientizarea aplicarii legislaţiei prin sancţionarea imediata şi acoperirea prejudiciilor suferite, urmarirea si confiscarea sumelor ilicite
Adaptarea legislaţiei la era digitala
• Implicarea proactiva a societatii civile si a organismelor nonprofit, dialogul deschis intre institutii, persoanele interesate si societate in general; consultare publica.

PROPUNERI DE MASURI DE SANCTIONARE :
• modificarea legislatiei in sensul inaspririi sanctiunilor impotriva contrafacerii și pirateriei și informarea populației cu privire la aplicarea acestor sancţiuni;
• eficientizarea luptei împotriva contrafacerilor periculoase pentru sănătatea şi securitatea consumatorilor și informarea acestora faţă de pericolul utilizării de produse contrafăcute;
acţiuni de prevenire și stopare a introducerii în România de produse contrafăcute şi piratate prin implementarea Regulamentelor UE vamale;
combaterea vânzărilor de mărfuri contrafăcute prin intermediul Internetului;
• colaborarea tuturor instituţiilor cu atribuţii în DPI, o mai mare transparenta si crearea de politici comune si integrate
• perfecționarea resurselor umane și financiare necesare realizării unor proceduri de monitorizare, constatare şi cercetare a încălcărilor legislaţiei DPI
• asigurarea protecţiei consumatorilor prin sanctiuni rapide si eficiente
• Combaterea crimei organizate, sechestrarea si confiscarea sumelor obtinute din contrabanda, contrafacere sau piraterie.

Prin urmare, beneficiile apărării eficiente şi efective a drepturilor de proprietate intelectuală se extind pe toate palierele de la interesul individual, la cel naţional şi în final la cel global si fiecare individ si societate trebuie sa contribuie in mod continuu la protejarea oricarui drept de proprietate intelectuala cu atat mai mult cu cat adaptabilitatea rapidă a crimei organizate de a ocoli dispoziţiile legale face ca demersurile atât legislative cât şi pratice, de implementare a unor măsuri să fie în permanenţă de actualitate Necesitatea asigurării respectării proprietăţii intelectuale este un proces continuu întrucât este necesar a fii adaptat la zi, la nevoile societăţii aflată în continuă mişcare şi progres iar dezvoltarea rapidă a tehnologiei, a sferei digitale, a economiei şi comerţului, implica necesitatea adoptării permanente de noi măsuri strategice pentru apărarea drepturilor de proprietate intelectuale.

CategoryFără categorie